Besöksräknare från April 2008

Vädret i Skälderviken

Väder Skälderviken

söndag, december 14, 2008

Herbalife



BMI – HA ALLA FAKTA PÅ HAND
Kroppsmasseindex eller BMI är ett av de vanligaste sätten att bedöma om folk har en lämplig vikt i förhållande till sin längd. BMI används av världshälsoorganisationen WHO och är en praktisk indikator på om man riskerar att drabbas av de hälsorisker som hänger ihop med undervikt, övervikt eller fetma.
BMI definieras som vikten i kg dividerat med längden gånger längden i meter (kg/m2).
En vuxen som till exempel väger 70 kg och är 1,75 lång har ett BMI på 22,9.
BMI = 70 / 1,75 x 1,75 = 22,9
Normalt sett är det så att ju högre BMI-poäng, desto högre andel kroppsfett. Ju högre BMI-poäng över medelviktstalen du får, desto mer överviktig är du.
BMI används ofta för att avgöra vilka hälsorisker som förknippas med fetma och är ett enkelt beräkningsverktyg baserat på standardmått.
Även om BMI är en ofta använd standardmetod som används för att ta reda på om man har sund vikt är BMI-värdet inte alltid helt korrekt, eftersom kroppssammansättningen kan variera mellan individer. Det finns ett antal faktorer som kan påverka om BMI verkligen indikerar hur mycket kroppsfett en person har.
Till exempel är muskelmassa tätare än fett och tar upp mindre plats. Därför kan idrottare eller muskulösa personer väga mer än en överviktig person som har samma storlek. Det kan också vara så att två personer med samma BMI har olika mycket kroppsfett. I sådana fall kan det krävas en läkare beräknar hur mycket kroppsfett man har.
BMI är heller inte korrekt för gravida eller ammande kvinnor. Värdet stämmer kanske heller inte för äldre, eftersom deras benstomme väger mindre.
Precis som alla andra typer av mätningar ger BMI bara en fingervisning och andra faktorer som kroppstyp och figur spelar också in. Kom ihåg att BMI bara ska användas som riktmärke!
Underweight
Healthy Weight
Overweight
Very Overweight
Obese

Inga kommentarer:

Sökruta

Google sökruta

Anpassad sökning

Om mig

Mitt foto
Hej! Mitt namn är Torsten Karlsson, Jag bor i Ängelholm sen 1967, med ett litet avbrott på ett år i Helsingborg. Har drivit ett solskyddsföretag sen 1977 fram till 2003 då Niklas Lindhe övertog rörelsen eftersom jag blev drabbad av en stroke. Har fortsatt i rörelsen som säljare sen jag tillfrisknat. På bilden sitter jag med mitt senaste barnbarn Vicktor som bor i Helsingborg. Vicktor är inte minstingen längre, han och David har fått en lillasyster, hon skall döpas på Lördag den 8/11 förhandsbesked säger att hon skall heta "Sofia Johanna Matilda" vi får väl se på Lördag! Vill du ha kontakt med mig så maila mig på trltrade@telia.com

Bloggintresserade

Länksida, Kolla gärna vad som finns på denna sida!!!

Herbalife

Bannerutbyte

Länksida

MarketShark Automatiska inkomster via den nya webbsidan