Besöksräknare från April 2008

Vädret i Skälderviken

Väder Skälderviken

lördag, mars 07, 2009

Pulver eller icke pulver

Pulver eller icke pulver – det är frågan!Det är väldigt länge sedan jag har skrivit ett nytt inlägg i min blog. Så nu känns det verkligen som att det är dags att göra något åt detta. Jag fick mig en tankeställare häromdagen i ett samtal med en bekant. När ämnet kom upp nämnde jag att jag arbetade med Herbalife.Personen hävdade att hon inte visste något alls om Herbalife men att någon bekant hade berättat att det handlade mest om pulver och att han därför var emot företaget och/eller konceptet. Mitt svar var att det visserligen ingick pulver men även så mycket mer. Vi hade inte tid att prata så hon fick en produktkatalog och mina visitkort för att läsa på i mina websidor, med en inbjudan att lämna en intresseanmälan för att få en online presentation. Efter några dagar frågade jag om hon hade hunnit läsa och hon svarade att hon fick bekräftat att allt handlade om pulver och att man skulle byta ut måltider med pulver och därmed föll hela budskapet om god näring och hälsa.Vad svarar man på detta? Jag kom att minnas att jag första gången jag hörde talas om Herbalife och bantningsdrycker faktiskt reagerade på samma sätt. Bara de två orden måltidsersättning och proteinpulver skapade en föreställning av något konstlat som man skulle tvinga sin stackars kropp att acceptera istället för vanlig hederlig mat. Det stämde helt enkelt inte med min världsåskådning.Många år efter det så kom det en tid i mitt liv då jag var sönderstressad, trött och början till överviktig och kände att jag var i behov av hjälp. Min relation till mat var att den tillfredställde behovet av avkoppling. Därför slutade jag heller inte äta när jag var mätt, utan fortsatte tills jag mådde dåligt av både övermättnad och dåligt samvete och självförakt. Detta var en ond cirkel som var näst intill omöjligt att bryta under de rådande omständigheterna.Så kom då Herbalife tillbaka in i mitt liv genom en tidningsannons, jag la mina fördomar åt sidan och gick till ett provsmak. Jag kommer så väl ihåg, att min coach fick mig att smaka både Aloe Vera Örtkoncentrat, Thermojetics Örtdryck och proteindrinken, samt även en av de ljuvliga proteinbarsen. Det var ett långt samtal, och när jag gick därifrån så hade jag ett viktminskningsprogram med mig. Förväntansfull men fortfarande skeptisk satte jag mig i tunnelbanan för att åka hem med mitt paket och begrundade början på mitt nya leverne – för det måste det ju vara tal om hur som helst. Medan jag satt där började jag redan känna en förändring i min kropp, det kändes som om energiflödet och vätskeflödet i kroppen satte igång och fick mig att känna mig lättare och friare på ett oförklarligt sätt. Nåja, tänkte jag, det är väl nyhetens behag och att jag ändå har bestämt mig för att göra något åt min situation.Men det var inte bara att jag hade köpt ett paket produkter, utan min coach ringde mig dagligen för att höra om jag följde programmet, hur jag mådde och backade upp min motivation. Jag förstod att detta var del i Herbalife-konceptet. Du köper inte bara produkterna och lämnas sedan åt ditt öde med dem, utan du får hjälp från din distributör så länge du vill och behöver. Så fick jag min energi tillbaka och tappade 9 kg på 6 veckor utan att någonsin under den tiden drabbas av de obehag som annars gärna följer med en viktnedgång, såsom dåligt humör, trötthet och hunger.Jag insåg, att jag var tvungen att revidera min ogrundade åsikt om pulver och piller. Vad är det som är så kontroversiellt med ordet pulver egentligen? Slår man upp ordet pulver i en ordbok, så betyder det inte mer än ’finfördelat eller finmalt ämne’. All mat är ju en sammansättning av olika ämnen i olika former. Och hur mycket ’vanlig mat’ i pulverform finns det inte? Om vi börjar med det vi ger våra småbarn att dricka dagligen i stora mängder, den fantastiska vällingen, som vissa barn lever på tills de är nästan 2 år gamla? Ingen deklarerad pulvermotståndare har invändningar mot detta pulver! Och vad äter nästan alla svenskar till frukost, lunch, mellanmål och middag? En blandning av 2 – 3 pulveriserade ämnen blandat med vatten och bakat i ugnen – så kallat bröd. Och visst är det ingen som ifrågasätter hur nyttigt det är med en tallrik gröt på morgonen – eller även istället för en annan måltid. Med rätta. Men vänta lite – vad är gröten uppbyggd av? Ett mer eller mindre finfördelat ämne kokat i vatten eller mjölk!Listan kan göras lång, men summan av kardemumman är i alla fall att mat kan vara uppbyggd på olika sätt, och en del är faktiskt i pulverform. Annat har fast form men är uppbyggt av olika ämnen i pulverform och bearbetat på ett eller annat sätt. Näringsinnehållet varierar, så t.ex. består det fullt accepterade mjölet nästan uteslutande av kolhydrater. Vällingpulvret är en sammansättning av flera olika macro- och micronäringsämnen, medan säden till gröten innehåller flera olika ämnen, men inget av dessa innehåller alla macro- och micronäringsämnen i rätt balans.Balans är ett viktigt ord. Balans är ju något vi alla strävar efter i vår tillvaro, och tyvärr också något som blir allt svårare att hitta i vår mer och mer komplexa värld. Men bra näringsbalans är i själva verket nyckeln till hälsa och välbefinnande – i samband med en aktiv livsstil.Och för att hitta rätt näringsbalans med vanlig mat förutsätter i det närmaste att vara kostexpert – vilket de flesta inte är. Om man vill komma tillrätta med ett underskott av vissa näringsämnen i kosten genom att äta mer av eller byta ut annan kost så får man oftast ett oönskat överskott av andra ämnen som ingår i livsmedlen. Därför är det så genialt enkelt att faktiskt äta en måltid bestående av en vetenskapligt sammansatt näringsdryck och därmed veta att man får i sig alla näringsämnen utan onödiga tillsatser och kalorier.Och när det gäller just viktnedgång, så har forskning faktiskt bevisat att man lyckas bättre att göra en permanent förändring i sin livsstil, om man från början får hjälp till ett snabbt resultat(i vårt fall genom att ersätta 2 måltider om dagen med en fullvärdig och välbalanserad Herbalifemåltid i form av en välsmakande shake och äta 1 – 2 vanliga måltider enligt tallriksmodellen anpassade med hjälp av en coach) och sedan lär sig de nya vanorna istället för att lägga om matvanorna helt från början! Sedan får man hjälp med att befästa de nya hälsosammare vanorna under kontrollfasen.Egentligen tror jag att mitt motstånd mot pulver och piller från början bara var en rädsla för förändring. Jag ville inte släppa mina förutfattade åsikter som gav mig en inbillad trygghet, eftersom jag inte var beredd att revidera min livsåskådning och gå djupare och lära mig något nytt. Men jag är idag verkligen glad att jag till slut gav mig själv chansen. Jag har aldrig varit så ihållande frisk som sedan jag börjat använda Herbalife som en del i min dagliga kost! Och jag skulle nog aldrig ha deltagit i Lidingöloppet heller om det inte vore för Herbalife!Vill även du veta mer om näring – och då gäller det inte bara våra produkter, utan otroligt bra tips och råd vad gäller vanlig mat, hålla förbränningen igång och även motionstips, så får du gärna anmäla ditt intresse att vara med i en hälsokurs. Du får information om kursen efter intresseanmälan som inte är bindande. (OBS! Detta gäller de som bor i Stockholm). Vi planerar starta en kurs i början av november, och det är 8 tillfällen, 1 per vecka.

1 kommentar:

Ronny sa...

Hej! Ett litet kort oannonserat besök av en objuden gäst hos dig och vi får se vad det blir av det.
Du kanske upplever denna kommentar lite opersonlig? Men någonstans måste man ju börja?

Sökruta

Google sökruta

Anpassad sökning

Om mig

Mitt foto
Hej! Mitt namn är Torsten Karlsson, Jag bor i Ängelholm sen 1967, med ett litet avbrott på ett år i Helsingborg. Har drivit ett solskyddsföretag sen 1977 fram till 2003 då Niklas Lindhe övertog rörelsen eftersom jag blev drabbad av en stroke. Har fortsatt i rörelsen som säljare sen jag tillfrisknat. På bilden sitter jag med mitt senaste barnbarn Vicktor som bor i Helsingborg. Vicktor är inte minstingen längre, han och David har fått en lillasyster, hon skall döpas på Lördag den 8/11 förhandsbesked säger att hon skall heta "Sofia Johanna Matilda" vi får väl se på Lördag! Vill du ha kontakt med mig så maila mig på trltrade@telia.com

Bloggintresserade

Länksida, Kolla gärna vad som finns på denna sida!!!

Herbalife

Bannerutbyte

Länksida

MarketShark Automatiska inkomster via den nya webbsidan